وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی
وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی

حرکت پیاده و قانون آنپاسان

آموزش حرکت پیاده در شطرنج

آموزش نحوه حرکت پیاده در شطرنج و زدن یا گرفتن مهره های حریف توسط آن

پیاده فقط میتواند صاف در ستونها رو به جلو حرکت کند و فقط یک خانه کج میتواند مهره ای از حریف را بزند.

 

حرکت کردن سربازهای سفید به جلو

در شکل بالا نحوه ی حرکت پیاده های سفید به طور کامل نمایش داده شده است:

پیاده ی e4 و f2 قادر به حرکت نیستند زیرا مسیر حرکت آنها با مهره های حریف و خودی مسدود شده است.

پیاده هایی که هنوز حرکتی نکرده اند، هم میتوانند یک خانه و هم دو خانه حرکت کنند.

پیاده ی c3 و h3 فقط میتوانند یک خانه رو به جلو بروند و پیاده ی d4 میتواند یک خانه به جلو برود یا اینکه یکی از پیاده های سیاه را که با فلش مشخص شده، بزند...

 

نکته۱: پیاده همیشه یک خانه حرکت میکند مگر زمانی که سرجای اولیه اش باشد و هیچ حرکتی نکرده باشد، در آن صورت میتواند به اختیار یک یا ۲خانه هم حرکت کند.

اما پس از اولین حرکت خود ، تا آخر بازی فقط میتواند یک خانه یک خانه به جلو برود.

این قانون برای هر پیاده جداگانه صدق میکند.

یعنی هر پیاده در ابتدای بازی هم میتواند یک خانه و هم دو خانه حرکت کند.

 

نکته ۲: اگر در خانه ی جلوی پیاده ی ما در همان ستون ، مهره ی خودی یا مهره ای از حریف قرار داشته باشد، پیاده ی ما قادر به حرکت نیست تا زمانی که خانه ی جلوی پیاده خالی شود.

و اگر یک و فقط خانه به صورت کج روبه جلو در ستونهای مجاورِ پیاده، مهره ای از حریف باشد، میتواند آنرا بزند حتی اگر خانه ی جلوی پیاده بسته باشد.

 

گرفتن مهره های سیاه توسط سربازهای سفید

نکته۳: پیاده تنها مهره ایست که هرگز نمیتواند رو به عقب برگردد و فقط رو به جلو صاف میرود و رو به جلو کج میزند. در شکل، حرکات صحیح پیاده با رنگ سبز مشخص شده است.

 

تمرین حرکت مهره پیاده :

 مهره پیاده در اشکال زیر به صورت متوالی حرکت میکند و در طول حرکت خود ستاره ها را میگیرد تا زمانی که تمام ستاره ها را پشت سر هم بزند.

پس مسیر حرکت پیاده را طوری انتخاب کنید که در سریعترین زمان تمام ستاره ها گرفته شود که البته لازم است پیاده در مسیر حرکات خود زمانی که به عرض هشتم میرسد، ترفیع یابد و به یک سوار تبدیل شود.

در شکل زیر با چند حرکت متوالی پیاده میتوان ستاره را گرفت ؟!

وزیر کردن سرباز سفید و گرفتن ستاره در چهار حرکت

در اینجا با چهار حرکت میتوان ستاره را گرفت.

ابتدا با سه حرکت پیاده به عرض هشتم رسیده و سپس تبدیل به وزیر میشود و در حرکت چهارم با وزیر ستاره را میگیریم.

وزیر کردن پیاده سفید و گرفتن ستاره در چهار حرکت

 

در شکل زیر نیز ابتدا با سه حرکت پیاده را به ردیف هشتم رسانده و تبدیل به اسب میکنیم و

سپس با پنج حرکت متوالی اسب، تمام ستاره ها را میزنیم.

این سریعترین راه برای زدن تمام ستاره هاست وگرنه به جای اسب باید وزیر بیاوریم.

 

در وضعیت زیر پیاده سفید با چهار حرکت متوالی، تمام ستاره ها را میگیرد.

پیاده سفید مستقیم به جلو میرود و کج مهره های حریف را میزند.

 

در اینجا سعی کنید با هشت حرکت متوالی ، تمام ستاره ها را بزنید.

زدن مهره با پیاده در شطرنج

 

سریعترین راه گرفتن تمام ستاره ها در چند حرکت است ؟

گرفتن مهره با پیاده در شطرنج

 

در این وضعیت باید حداکثر در هفت حرکت متوالی مجموع پیاده ها، تمام ستاره ها را بزنید.

گرفتن مهره های حریف با پیاده های سفید در هفت حرکت

 

در شکل زیر پیاده میتواند با سه حرکت متوالی ، ستاره را بگیرد.

چون پیاده در خانه ی اولیه خود قرار دارد، میتواند در اولین حرکت خود، دو خانه به جلو برود.

زدن مهره حریف با پیاده سفید در سه حرکت

 

فکر میکنید حداکثر با چند حرکت مجموع پیاده ها میتوان تمام ستاره ها را زد ؟؟؟

زدن و گرفتن مهره های حرف با پیاده های سفید

 


آموزش آنپاسان در شطرنج

مفهوم آن پاسان در بازی شطرنج

آنپاسان در شطرنج از یک کلمه فرانسوی به نام en passant  گرفته شده است و به معنی گرفتن یا زدن پیاده ی در حال عبور است. 

 

نحوه حرکت آن پاسان در شطرنج

هرگاه پیاده ای در اولین حرکت خود، دو خانه به جلو برود و به عرضی وارد شود که یک پیاده حریف در همان عرض در ستون مجاور مستقر شده است؛ پیاده ی حریف میتواند آن پیاده ای که دو خانه به جلو رفته است را بگیرد و خود به خانه ای برود که پیاده از آن عبور کرده است.

 پیاده سیاه دو خانه به جلو میرود و کنار پیاده سفید قرار میگیرد

پیاده ی سیاه در اینجا دو خانه از کنار پیاده ی سفید عبور میکند و پیاده ی سفید حق انتخاب دارد :

پیاده ی سیاه را آنپاسان کند و به ستون e برود یا به مسیر خود در ستون d ادامه دهد.

پیاده سفید، پیاده سیاه را آنپاسان میکند

سفید پیاده ی سیاه را آنپاسان میکند. 

پیاده سیاه توسط پیاده سفید آنپاسان شد

سفید پس از آنپاس کردن پیاده ی سیاه باید آن را از بازی خارج کند.

پیاده سفید ، پیاده سیاه را آنپاسان کرد و به جلو رفت

 

 

شرایط قانون آن پاسان در شطرنج

آنپاسان فقط مخصوص مهره ی پیاده است و هر پیاده در طول بازی فقط یکبار میتواند پیاده ای از حریف را آنپاسان کند.

 

پیاده ها زمانی قابلیت آنپاسان کردن پیدا میکنند که فقط و فقط یک خانه از مرز صفحه عبور کرده باشند یعنی :

پیاده های سفید برای اینکه بتوانند حرکت آنپاسان را انجام دهند، باید در ردیف پنجم باشند.

پیاده های سیاه برای اینکه بتوانند حرکت آنپاسان را انجام دهند، باید در عرض چهارم باشند.

 

حرکت آنپاسان کاملاً اختیاری است و در صورت خوب بودن، آنرا انجام میدهیم.

حرکت آنپاسان فقط در همان لحظه ای که پیاده ی حریف دو خانه به جلو حرکت کرده است و در کنار پیاده ی ما قرار گرفته است،  باید انجام شود و اگر در آن لحظه آنپاسان نکنیم ، دیگر نمیتوانیم در حرکات بعد، پیاده ی مذکور را آنپاسان کنیم.

 

تمرینات آنپاسان:

در شکل زیر، پیاده ی ستون d سیاه، دو خانه به جلو آمده است و سفید میتواند آنرا آنپاسان کند و یا حرکت دیگری انجام دهد.

سرباز سیاه توسط سرباز سفید آنپاس میشود !!

 

در شکل زیر، پیاده ی ستون g سیاه در این لحظه دو خانه به جلو آمده است و پیاده ی ستون h سفید میتواند آنرا آنپاسان کند ولی پیاده ی c5 دیگر حق آنپاسان کردن پیاده ی d5 را ندارد چون در همان لحظه ای که پیاده به d5 آمده بود فقط حق آنپاسان داشت و نه بعد از آن...

پیاده جناح شاه سیاه توسط پیاده حاشیه صفحه سفید، آنپاس میشود !!

 

در این شکل فقط یکی از پیاده های سفید حق آنپاسان کردن پیاده ی b5 سیاه را دارد و آن پیاده ی c5 است زیرا پیاده ی a6 دو خانه از مرز رد شده و شرایط آنپاسان ندارد.

 

سرباز ستون b سیاه توسط سرباز ستون c سفید آنپاس میشود !!

 

.در شکلهای زیر در هر حرکت یکی از پیاده های سیاه دو خانه به جلو می آید و فقط یکی از پیاده های سفید شرایط آنپاسان کردن آنها را دارند

فقط پیاده ستون c سفید میتواند آنپاسان کند

فقط پیاده ستون e سفید میتواند آنپاسان کند

فقط سرباز ستون d سفید میتواند آنپاسان کند

فقط پیاده ستون h سفید میتواند آنپاسان کند