نقش مهر ه ها در مراحل سه گانه بازی
1- مهره شاه :
در شروع و وسط بازی: امنیت مهره شاه و رفتن به قلعه مهمترین مسئله میباشد.
در آخر بازی : که معولا بعد از تویض وزیرها و کم شدن سوارهای حریف میباشد شاه تبدیل به یک مهره حمایتی و حتی تهاجمی میشود که با آن می توان به پیاده های حریف حمله کرد.
2-مهره وزیر:
در شر وع بازی : جهت گسترش به یک عرض بالاتر یا در بعضی موقعیتها به عرض سو چهارم در جناح وزیر منتقل میشود ، این عمل پس از گسترش سوارها و پیاده های مرکزی در اولویت قرار دارد که به سبب آن دو رخ به هم متصل میشوند و گسترش تکمیل میشود!
در وسط بازی : وزیر نقش حمایتی سوارهای سبک و پیاده ها ی متحرک را ایفا میکند ودر بخشهایی از بازی با حمایت سوارهای سبک قدرت مات کنندگی خود را نشان می دهد.
در آخر بازی : وزیر فقط یک مهره مهاجم است
3- مهره ر خ :
در شر وع بازی : بیشترین تلاش برای ارتباط دو رخ میباشد که به موجب آن امنیت عرض آخر بیشتر شده و سوارها همکاری بیشتر و بهتری می توانند باهم داشته باشند
در وسط بازی : بیشترین تلاش برای قرار دادن رخ در ستونهای باز نیمه باز و در حال باز شدن یا ستونهای ارتقاعی میباشد
در آخر بازی : بیشترین هدف انتقال رخ به عرض هفتم و دوم ( محل قرارگیری اولیه پیاده ها ) حمله به پیاده ها و عرض آخر حمله به شاه و قرار گرفتن در پشت پیاده های حریف
تعاریف ستونها:
ستون باز : ستونی است که در آن هیچ پیاده ای نباشد
ستون نیمه باز : ستونی است که در ان فقط یک ر نگ پیاده باشد
ستون در حال باز شدن : ستون بسته ای است که پیاده های ان درحال تنش هستند و بزودی باز خواهد شد
ستون ارتقاعی : ستون بسته ای است که که فضای کافی برای انتقال رخها به به ستونهای مجاور را دارد
4- مهره فیل :
در شروع بازی : انتقال به خانه ای که تعداد خانه های تحت پوشش ان بیشتر شود ( مر کزیت دادن)
در وسط بازی : بیشترین تلاش در حفظ موقعیت مرکز و نشانه گیری به سمتی است که شاه حریف قلعه ر فته و همکاری تنگاتنگ با اسب
در اخر بازی : به دلیل قدرت دورزنی مهره مفیدی هم در حمله و هم دفاع میباشد
5- مهره اسب:
در شروع بازی : به دلیل حرکت کند و فدرت پرش ان از روی مهره ها زودتر از سایر مهره ها به سمت مرکز گسترش می یابد
در وسط بازی : بیشترین نقش را در حفظ مرکز همکاری با فیل و سد کردن پیاده های حریف ( بلوکه کردن) و پیش گامتر از سایر مهره ها جهت حمله در خانه های مرکزی مستقر میشود
در آخر بازی : بیشترین نقش آن دفاعی است
6- مهره پیاده :
در شروع و وسط بازی : اصلیترین هدف پیاده ها اشغال مرکز و باز کردن خطوط برای سوارهای خودی میباشد . پیشر وی پیاده ها به منظور کسب فضای بیشتر برای سوارهای خودی و محدود کردن سوارهای حریف و کنترل خانه های حساس برای خارج از دسترس قرار دادن آن از سوارهای حریف!
در آخربازی : هدف آزاد شدن از صف مهر های حریف و پیشروی سریع جهت رسیدن به عر ض اخر و ارتقا به وزیر ( یا هر سوار دیگر)
نکته مهم : برای درک مطالب تئوریک در شطرنج نیازمند تمرینهای عینی و عملی می باشید!
کایسا الهه شطرنج : همواره شطرنجبازان را به احتیاط جسورانه فرا می خواند!!
حمید امانی مربی و داور شطرنج