وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی
وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی

نقش مهر ه ها در مراحل سه گانه بازی

نقش مهر ه ها در مراحل سه گانه بازی


1- مهره شاه  : 

در شروع و وسط بازی:  امنیت مهره شاه و رفتن به قلعه مهمترین مسئله میباشد.

در آخر بازی : که معولا بعد از تویض وزیرها و کم شدن سوارهای حریف میباشد شاه تبدیل به یک مهره حمایتی و حتی تهاجمی میشود که با آن می توان به پیاده های حریف حمله کرد.


2-مهره وزیر:

در شر وع بازی : جهت گسترش به یک عرض بالاتر یا در بعضی موقعیتها به عرض سو چهارم در جناح وزیر منتقل میشود ، این عمل پس از گسترش سوارها و پیاده های مرکزی در اولویت قرار دارد که به سبب آن دو رخ به هم متصل میشوند و گسترش تکمیل میشود!

در وسط بازی : وزیر نقش حمایتی سوارهای سبک و پیاده ها ی متحرک را ایفا میکند ودر بخشهایی از بازی با حمایت سوارهای سبک  قدرت مات کنندگی خود را نشان می دهد.

در آخر بازی : وزیر فقط یک مهره مهاجم است


3- مهره ر خ : 

در شر وع بازی : بیشترین تلاش برای ارتباط دو رخ میباشد که به موجب آن امنیت عرض آخر بیشتر شده و سوارها همکاری بیشتر و بهتری می توانند باهم داشته باشند 

در وسط بازی : بیشترین تلاش برای قرار دادن رخ در ستونهای باز  نیمه باز و  در حال باز شدن  یا ستونهای ارتقاعی میباشد

در آخر بازی : بیشترین هدف انتقال رخ به عرض هفتم و دوم  ( محل قرارگیری اولیه پیاده ها )  حمله به پیاده ها و عرض آخر حمله به شاه و قرار گرفتن در پشت پیاده های حریف

تعاریف ستونها: 

ستون باز : ستونی است که در آن هیچ پیاده ای نباشد 

ستون نیمه باز : ستونی است که در  ان فقط یک ر نگ پیاده باشد

ستون در حال باز شدن : ستون بسته ای است که پیاده های ان درحال تنش هستند و بزودی باز خواهد شد

ستون ارتقاعی : ستون بسته ای است که که فضای کافی برای انتقال رخها به به ستونهای مجاور را دارد


4- مهره فیل :

در شروع بازی : انتقال به خانه ای که تعداد خانه های تحت پوشش ان بیشتر شود ( مر کزیت دادن)

در  وسط بازی : بیشترین تلاش در حفظ موقعیت مرکز و نشانه گیری به سمتی است که شاه حریف قلعه ر فته  و همکاری تنگاتنگ با اسب

در اخر بازی : به دلیل قدرت دورزنی مهره مفیدی هم در حمله و هم دفاع میباشد


5- مهره اسب:

در شروع بازی : به دلیل حرکت کند و فدرت پرش ان از روی مهره ها زودتر از سایر مهره ها به سمت مرکز گسترش می یابد

در وسط بازی : بیشترین نقش را در حفظ مرکز همکاری با فیل و سد کردن پیاده های حریف ( بلوکه کردن) و پیش گامتر از سایر مهره ها جهت حمله در خانه های  مرکزی مستقر میشود 

در آخر بازی : بیشترین نقش آن دفاعی است 


6- مهره پیاده :

در شروع و وسط بازی :   اصلیترین هدف پیاده ها اشغال مرکز و باز کردن خطوط برای  سوارهای خودی میباشد . پیشر وی پیاده ها به منظور کسب فضای بیشتر برای سوارهای خودی و محدود کردن سوارهای حریف و کنترل خانه های حساس برای خارج از دسترس قرار دادن آن از سوارهای حریف!

در آخربازی : هدف آزاد شدن از صف مهر های حریف و پیشروی سریع  جهت رسیدن به عر ض اخر و ارتقا به وزیر ( یا هر سوار دیگر)



نکته مهم  : برای درک مطالب تئوریک در شطرنج نیازمند تمرینهای عینی  و عملی می باشید!

کایسا الهه شطرنج : همواره شطرنجبازان را به احتیاط جسورانه فرا می خواند!!


حمید امانی  مربی و داور شطرنج