وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی
وبلاگ تخصصی

وبلاگ تخصصی

خبری و آموزشی

مفاهیم اولیه استراتژی در شطرنج

مفاهیم اولیه استراتژی در شطرنج

1- قواعد  حمله :

1- باید در یکی از عناصر چهارگانه ( نیرو ، زمان ، فضا ، ساختار پیاده ای ) برتری داشته باشید تا حمله کنید 

2- بیهوده مهره مهاجم خود را با مهره مدافع حریف تعویض نکنید

3-هدف عمده در بیشتر حمله ها ایجاد ضعف پیاده ای است

4- در جایی حمله کنید که بیشترین نیرو  را دارید بجز حمله اقلیت که هدف آن ایجاد ضعف پیاده عقب مانده در ستون نیمه باز است

5-در جهتی حمله کنید که در آن پیاده ها نشانه رفته اند

6- اگر در مرکز دارای پوزیسیون بهتری هستید میتوانید در یکی از دو جناح حمله کنید


2- قواعد دفاع :

1- در هنگام دفاع سعی کنید مهره های خود را با مهره های تهاجمی حریف تعویض کنید چون مهره های زیاد برای دفاع دست و پا گیر است

2- از ضعیف کردن پیاده هایتان خودداری کنید و اگر مجبور شدید این ضعف را موقت یا حداقل نگه دارید

3- در ضمن دفاع تهدیداتی هم ایجاد کنید ( دفاع فعال )


3- قواعد نیر و 

1- کسی که از لحاظ نیرو جلو باشد در 90 درصد مواقع برنده است

2- وقتی از لحاظ نیرو جلو هستید اصل اساسی تعویض مهره ها و ساده سازی بازیست


4- قواعد فضا:

1- همواره سعی کنید فضای بیشتری کسب کنید

2- وقتی برتری فضا دارید مهره هایتان را بیهوده تعویض نکنید چون مهره های شما به علت قدرت مانور بیشتر با ارزشتر از مهره های درهم رفته حریف هستند

3- با تعویض پیاده ای بازی را به نفع خود باز کنید

4- حمله خود ر ا بر پیاده ای متمرکز کنید


5- قواعد زمان ( پیش بودن در گسترش)

1- پوزیسیون ر ا قفل نکنید یا نبندید

2- با تعویض های پیاده ای بازی را باز کنید


6- قواعد تعویض :

1- برای اینکه بدون اتلاف وقت ، ستون قطر یا عرضی را باز کنید تعویض کنید

2- برای اینکه در اثر عقب نشینی وقت تلف نکنید تعویض کنید (تمپ)

3- برای حذف مهره مدافع و یا مهاجم  حریف تعویض کنید

4- هنگامی که از لحاظ قوا جلو هستید تعویض کنید

5- وقتی حریفتان ضعف پیاده ای دارد تعویض کنید

6- وقتی پیاده رونده دور یا حمایت شده دارید با تعویض ساده سازی کنید 


7- قواعد فیل 

1- فیل در وضعیتهای باز بهتر عمل می کند

2- فیلها را درقطرهای موثر  و باز حمله ای قرار دهید

3- فیل علیه پیاده های رونده کارایی خوبی دارد


8- قواعد اسب

1- اسب در وضعیتهای بسته بهتر عمل میکند

2-استقرار  اسب در مرکز بیشترین کارایی را دارد 

3- وقتی پیاده های رونده متصل باشند اسب بیشترین کارایی را دارد


9- قواعد رخ

1- جهت تاثیر گذاری بیشتر  ر خ ها را در ستونهای باز  یا نیمه باز و یا ارتقاعی قرار دهید

2- هدف نهایی رخ هجوم به عرض های هفتم و هشتم و رسیدن به پشت پیاده های حریف است


10- قواعد وزیر 

1- در شروع  بازی و طی چند حرکت اول معمولا در جای خود می ماند 

2- در وسط بازی نقش حمایت از سایر سوارها را دارد و با ایجاد هماهنگی با آنها به خصوص اسب و فیل قدرت مات کنندگی خود را  نشان می دهد 

3- درآخر بازی وزیر بیشتر یک مهره مهاجم است 


11- قواعد شاه 

1- در شروع و وسط بازی باید به فکر امنیت شاه بود

2- با کمتر شدن مهره ها و تعویض وزیرها و نزدیک شدن به آخر بازی شاه را فعالتر کنید


12_ قواعد پیاده 

1- در شروع بازی بیشتر در جهت اشغال و کنترل مرکز آنها را حرکت می دهیم 

2- در وسط بازی  با پیشروی پیاده ها برای کسب فضای بیشتر و ایجاد محدودیت در پوزیسیون حریف آنها را به جلو می رانیم

3- و در آخر بازی  هدف ایجاد پیاده های رونده برای کسب پیروزی می باشد

4- با توجه به این نکته مهم که پیاده ها نمی توانند به عقب بر گردند لازم و ضروریست در همه مراحل بازی  از بی هدف راندن پیاده ها به جلو اجتناب شود  چون  از دست دادن حتی یک پیاده هم  می تواند به باخت منجرشود. 



نکته مهم  : برای درک مطالب تئوریک در شطرنج نیازمند تمرینهای عینی  و عملی می باشید!

کایسا الهه شطرنج : همواره شطرنجبازان را به احتیاط جسورانه فرا می خواند!!


حمید امانی  مربی و داور شطرنج