مفاهیم اولیه استراتژی در شطرنج
1- قواعد حمله :
1- باید در یکی از عناصر چهارگانه ( نیرو ، زمان ، فضا ، ساختار پیاده ای ) برتری داشته باشید تا حمله کنید
2- بیهوده مهره مهاجم خود را با مهره مدافع حریف تعویض نکنید
3-هدف عمده در بیشتر حمله ها ایجاد ضعف پیاده ای است
4- در جایی حمله کنید که بیشترین نیرو را دارید بجز حمله اقلیت که هدف آن ایجاد ضعف پیاده عقب مانده در ستون نیمه باز است
5-در جهتی حمله کنید که در آن پیاده ها نشانه رفته اند
6- اگر در مرکز دارای پوزیسیون بهتری هستید میتوانید در یکی از دو جناح حمله کنید
2- قواعد دفاع :
1- در هنگام دفاع سعی کنید مهره های خود را با مهره های تهاجمی حریف تعویض کنید چون مهره های زیاد برای دفاع دست و پا گیر است
2- از ضعیف کردن پیاده هایتان خودداری کنید و اگر مجبور شدید این ضعف را موقت یا حداقل نگه دارید
3- در ضمن دفاع تهدیداتی هم ایجاد کنید ( دفاع فعال )
3- قواعد نیر و
1- کسی که از لحاظ نیرو جلو باشد در 90 درصد مواقع برنده است
2- وقتی از لحاظ نیرو جلو هستید اصل اساسی تعویض مهره ها و ساده سازی بازیست
4- قواعد فضا:
1- همواره سعی کنید فضای بیشتری کسب کنید
2- وقتی برتری فضا دارید مهره هایتان را بیهوده تعویض نکنید چون مهره های شما به علت قدرت مانور بیشتر با ارزشتر از مهره های درهم رفته حریف هستند
3- با تعویض پیاده ای بازی را به نفع خود باز کنید
4- حمله خود ر ا بر پیاده ای متمرکز کنید
5- قواعد زمان ( پیش بودن در گسترش)
1- پوزیسیون ر ا قفل نکنید یا نبندید
2- با تعویض های پیاده ای بازی را باز کنید
6- قواعد تعویض :
1- برای اینکه بدون اتلاف وقت ، ستون قطر یا عرضی را باز کنید تعویض کنید
2- برای اینکه در اثر عقب نشینی وقت تلف نکنید تعویض کنید (تمپ)
3- برای حذف مهره مدافع و یا مهاجم حریف تعویض کنید
4- هنگامی که از لحاظ قوا جلو هستید تعویض کنید
5- وقتی حریفتان ضعف پیاده ای دارد تعویض کنید
6- وقتی پیاده رونده دور یا حمایت شده دارید با تعویض ساده سازی کنید
7- قواعد فیل
1- فیل در وضعیتهای باز بهتر عمل می کند
2- فیلها را درقطرهای موثر و باز حمله ای قرار دهید
3- فیل علیه پیاده های رونده کارایی خوبی دارد
8- قواعد اسب
1- اسب در وضعیتهای بسته بهتر عمل میکند
2-استقرار اسب در مرکز بیشترین کارایی را دارد
3- وقتی پیاده های رونده متصل باشند اسب بیشترین کارایی را دارد
9- قواعد رخ
1- جهت تاثیر گذاری بیشتر ر خ ها را در ستونهای باز یا نیمه باز و یا ارتقاعی قرار دهید
2- هدف نهایی رخ هجوم به عرض های هفتم و هشتم و رسیدن به پشت پیاده های حریف است
10- قواعد وزیر
1- در شروع بازی و طی چند حرکت اول معمولا در جای خود می ماند
2- در وسط بازی نقش حمایت از سایر سوارها را دارد و با ایجاد هماهنگی با آنها به خصوص اسب و فیل قدرت مات کنندگی خود را نشان می دهد
3- درآخر بازی وزیر بیشتر یک مهره مهاجم است
11- قواعد شاه
1- در شروع و وسط بازی باید به فکر امنیت شاه بود
2- با کمتر شدن مهره ها و تعویض وزیرها و نزدیک شدن به آخر بازی شاه را فعالتر کنید
12_ قواعد پیاده
1- در شروع بازی بیشتر در جهت اشغال و کنترل مرکز آنها را حرکت می دهیم
2- در وسط بازی با پیشروی پیاده ها برای کسب فضای بیشتر و ایجاد محدودیت در پوزیسیون حریف آنها را به جلو می رانیم
3- و در آخر بازی هدف ایجاد پیاده های رونده برای کسب پیروزی می باشد
4- با توجه به این نکته مهم که پیاده ها نمی توانند به عقب بر گردند لازم و ضروریست در همه مراحل بازی از بی هدف راندن پیاده ها به جلو اجتناب شود چون از دست دادن حتی یک پیاده هم می تواند به باخت منجرشود.
نکته مهم : برای درک مطالب تئوریک در شطرنج نیازمند تمرینهای عینی و عملی می باشید!
کایسا الهه شطرنج : همواره شطرنجبازان را به احتیاط جسورانه فرا می خواند!!
حمید امانی مربی و داور شطرنج